تیتراژ | سفری به دنیای موسیقی بیکلام با آوانوا |
۱ | به نام او که دلم را قرار میبخشد………یکی طلب کنم از او هزار میبخشد
سلام به ایران و ایرانیان عزیز با سعادت برنامه آوانوا رو تقدیم حضورتون میکنیم. در این برنامه قراره با هم سفری کنیم به دشت آواها و نواها. موسیقی بیکلام بشنویم و دربارة اون صحبت کنیم. |
۲ | ترانه بی کلام کمانچه آلبوم راوی به نام نوا از آرش کامور |
۳ | همانطور که از موسیقی زیرصدای کلام من متوجه شدید امروز میهمان ساز کمانچه هستیم. سازی ایرانی که البته در کشورهای دیگر هم نواخته میشه. کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند، چین، کره و ژاپن |
۴ | ادامه تراک قبل |
۵ | کمانچه، صدای مردم ایرانه. صدای سورها و سوزها و شورها. صدای دلبستنها و دلبریدنها. صدایی هزارساله، بازتابیده از کوهستان فرهنگ مردم سرزمین مهربانان. |
۶ | آهنگ بی کلام فرج علیپور سنگین سما (کمانچه نوازی محلی لرستانی) |
۷ | قدیمیترین ردپای نام کمانچه رو میتوان در کتاب موسیقی الکبیر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری یافت که از این ساز با نام رباب یاد کرده. شادروان خالقي هم در کتاب سرگذشت موسيقي ايران، کمانچه رو تکامل يافته ساز رباب ميدونه. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بود. نخستین صدای ضبطشده کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر میگرده. گفتنی است ساز کمانچه به همت سازمان میراث فرهنگی در آذر ماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسید. صحبت دربارة کمانچه را با کمانچه لری که لرهای عزیز به آن تال میگن ادامه میدیم. |
۸ | کمانچه لری-سیف الله آشتیانی |
۹ | کمانچه در میان قوم لر جایگاه خاصی داره. استاد درویش رضا منظمی در مقالة تاریخچة کمانچه آورده:«در لرستان تمام مردمی که به موسیقی علاقهمندند به حتم کمانچهای در خانه دارند.» این ساز در سوگها و سورهای مردمان این خطه نواخته میشه و مردم این مناطق با صدای این ساز شادمانیها و سوگهاشون رو مترنم میکنند. با این توضیح که نوازندة قطعة پیشین جناب سیف الله آشتیانی بودند، به استقبال صدای کمانچة استاد فرج علیپور از استادان موسیقی لری میریم با این مقدمه که آقای فرج علیپور ۲۱ دی ماه سال ۱۳۳۸ در خرمآباد به دنیا آمد و نوازندگی کمانچه رو از کودکی نزد عمویش شروع کرد. کمانچة او نخستین بار در سال ۱۳۴۸ در صفحههای گرامافون «دختر دهاتی» و «کیزه و شو» به خوانندگی بهمن اسکینی ضبط شد. شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۳۹۴، نشان درجه یک هنری رو که معادل دکترای موسیقی است، به ایشان اعطا کرد. استاد فرجپور از سال ۱۳۷۲ با کمانچه و نوای موسیقی لری در صحنههای بینالمللی به هنرنمایی پرداختند. |
۱۰ | کمانچه لری- فرج علیپور |
۱۱ | یکی دیگر از استادان صاحبنام موسیقی سنتی و البته موسیقی لری استاد علی اکبر شکارچی هستند.
استاد شکارچی ۶ فروردین ۱۳۲۸ در روستای ایستگاه چم سنگر شهرستان خرم آباد در استان لرستان متولد شد و نواختن کمانچه رو از کودکی با آموزش نوازندگان محلی شروع کرد و پس از اخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن ۲۰ سالگی به تهران آمد و سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و دورة تکمیلی نوازندگی و ردیفنوازی رو محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن، سعید هرمزی و جلال ذوالفنون طی کرد. البته ایشون سالها شاگرد استاد علی اصغر بهاری بودند. در این بخش صدای دلنشین کمانچه ایشون رو با هم میشنویم. |
۱۲ | کمانچه نوازی علی اکبر شکارچی |
۱۳ | غژ، غژک، غیژک یا قیچک از عموزادههای ساز کمانچه و از سازهای آرشهای قدیمی ایرانه که امروزه بیشتر در استانهای شرقی ایران مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نواخته میشه، به این ساز در کشورهای ازبکستان و تاجیکستان غنچک گفته میشه و بلوچهای عزیز به اون سرود یا سروز و به نوازنده این ساز، سرودی یا سروزی میگن. در این بخش صدای قیچک استاد احمد وطنخواه از نوازندگان استان سیستان و بلوچستان رو میشنویم. |
۱۴ | قیچک بلوچی- استاد وطن خواه |
قیچك هم مثل بسیاری از داشته های فرهنگی و آداب و رسوم مردمان شریف سیستان و بلوچستان در طول زمان بكر و دست نخورده باقی مانده و این موضوع، نشان از توجه ویژه مردمان سیستان و بلوچستان به داشته های فرهنگی و هنر كهنشون داره. در آثار تاریخی كشف شده در شهر سوخته، تصویری از یك گروه نوازی دیده میشه که نوازندهای در حال نواختن سازی شبیه به قیچكه و این گواه قدمت این ساز در ایرانه. این ساز که به نظر می رسه پدر سازهای آرشهای این منطقه باشه، با گذر زمان و در منطقههای مختلف شکل و صدای خاصی پیدا کرده.
با این توضیح که نوازندههای جوان ما در استانهای دیگه هم به نوازندگی قیچک علاقه نشان میدن، در این بخش قیچک نوازی خانم آزاده شمس رو میشنویم. |
|
۱۵ | تکنوازی قیچک آزاده شمس در مایه بیات اصفهان |
شما شنوندة برنامة آوانوا از رادیو آوا هستید. برنامهای دربارة موسیقی بیکلام که امروز به نواهای برخاسته از ساز کمانچه میپردازیم و در بررسی این ساز به اینجا رسیدیم که هندیها هم سازی دارند به نام مایوری وینا که صدا و ساختارش شبیه قیچک ماست. در این بخش قطعهای کوتاه از نوازندگی این ساز رو با هم میشنویم. | |
۱۶ | نوازندگی ساز هندی مایوری وینا |
۱۷ | استاد علی اصغر بهاری؛ استادی که نامش مراعات نظیر ساز کمانچه است. وقتی پیش پدرها و پدربزرگها از کمانچه سخن میگیم، بیدرنگ از استاد بهاری یاد میکنند. استادی که در زمانة ورود ویلن به ایران و مهاجرت کمانچهنوازان به ویولننوازی، پای این ساز ایستاد و مانع از فراموشی و کمرونق شدن این ساز شد. گفتنیها دربارة این استاد بیبدیل کمانچه زیاده. اما اجازه بدید به خاطرهای از ایشان بسنده کنیم. استاد داوود گنجهای -از استادان کمانچه و شاگردان استاد بهاری -تعریف میکرد:
«برای مراسمی از استاد بهاری خواهش کردیم، دقایقی به روی صحنه تشریف بیارن و قطعاتی رو بنوازند. وقتی داشتیم برنامه مراسم رو تنظیم میکردیم از ایشون پرسیدیم:«استاد! در چه دستگاهی مینوازید؟» ایشون فرمودند: «چهارگاه» ما هم در برگه اطلاعات مراسم نوشتیم: اجرای کمانچه: استاد بهاری، در دستگاه چهارگاه. روز مراسم، استاد روی صحنه رفت و برخلاف انتظار، قطعاتی در آواز افشاری اجرا کرد. بعد از اتمام مراسم با احترام ازشون پرسیدیم:«استاد شما فرمودید چهارگاه مینوازید اما افشاری زدید؟» استاد گفت : بله، اما وقتی روی صحنه رفتم، حس و حال نواختن افشاری داشتم پس همون رو نواختم.» همانطور که متوجه شدید ایشان استاد بداههنوازی و نوازندگی به تناسب حال بودند. این خصوصیت بسیاری از استادان قدیمیه که به تناسب حال مینواختند و همین امر نوازندگی آنها رو متمایز و البته درخشان میکرد. با درود به روح این استاد بزرگ، قطعهای از ایشان در آواز افشاری میشنویم: |
۱۸ | نوازندگی استاد بهاری-افشاری |
بیشتر مردم دنیا، کمانچة ایرانی رو با نام استاد کیهان کلهر میشناسند. استادی که با نوای سازش، مرزها رو درنوردیده و صدای این ساز ایرانی رو در بیشتر تالارهای موسیقی جهان طنینانداز کرده و تصویر خوشایندی از موسیقی ایران در ذهن جهانیان ترسیم کرده. بخشی از فعالیت جناب کلهر همکاری با نوازندگان کشورهای دیگه و گروههای بینالمللی است که میشه از اجرای مشترک ایشون با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، گروه بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس، و گروه سازهای بادی هلند یاد کرد.
کیهان کلهر با آلبومهای بی تو بسر نمیشود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آنها نقش آهنگساز و نوازنده داشته، نامزد جایزه گرمی شده و در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما تونست جایزه گرمی رو به دست بیاره. در چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ در تالار وحدت تهران برگزار شد، از کیهان کلهر به پاس یک عمر فعالیت هنری قدردانی شد. همچنین ایشون نخستین نوازندة ایرانیه که برندة جایزة معتبر جهانی «وومکس» در سال ۲۰۱۹ شد. در ادامه قطعهای از آلبوم شب سکوت کویر به آهنگسازی و نوازندگی ایشون رو میشنویم. |
|
۱۹ | ۰۲ Desert |
۲۰ | کیهان کلهر سال ۱۳۴۲ خورشیدی در خانوادهای کرد و موسیقیدوست در تهران متولد شد و آموختن موسیقی رو از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد و از دوازده سالگی به طور حرفهای نوازندگی رو ادامه داد تا این که در دورة اول دبیرستان همراه خانوادة به کرمانشاه بازگشت و برای نواختن کمانچه به رادیو کرمانشاه دعوت شد و صدای سازش برای اولین بار بر امواج رادیو به گوش شنوندگان رسید. خانوادة کلهر در سالهای انقلاب و آغاز جنگ مقیم کرمانشاه بودند، اما در ابتدای جنگ عراق و ایران بار دیگر به تهران مهاجرت کردند. کیهان کلهر در این دوران مدتی کوتاه در مرکز هنری «چاووش» با گروه شیدا همکاری کرد تا اینکه در هفده سالگی به ایتالیا رفت و سپس برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشتة آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا با درجة کارشناسی ارشد آهنگسازی فارغالتحصیل شد. متاسفانه در بمبارانهای اواخر جنگ، موشک هواپیماهای ارتش بعث عراق به خانة پدری کیهان در تهران برخورد کرد و او به یکبارة پدر، مادر و برادرش را از دست داد. |
۲۱ | صدای ساز کلهر۱ |
۲۲ | شما شنوندة برنامة آوانوا با موضوع ساز کمانچه هستید.
استاد نادر مشایخی- آهنگساز و رهبر ارکستر- دربارة کیهان کلهر چنین میگوید: «کیهان کلهر» پدیده است؛ نه فقط در موسیقی ایران که در عالمِ موسیقی، در کلِ گیتی. او به اندازهای با سازش عجین شده که نمیتوان گفت کلهر کمانچه مینوازد، بلکه باید گفت: «این ساز، کلهر است». سخن دربارة کیهان کلهر بسیاره و بهترین روایتگر هنر کلهر، صدای ساز اوست. |
۲۳ | صدای ساز کلهر۲ |
۲۴ | یکی از نوازندگان توانمند در عرصه کمانچه نوازی استاد اردشیر کامکار هستند. ایشون یکی از میوههای درخت پربار خانوادة کامکار هستند. او ۲۸ آبان سال ۱۳۴۱ در سنندج به دنیا آمد و مقدمات کمانچهنوازی رو از پدر بزرگوارشون جناب حسن کامکار آموختند و بعدها از محضر استادانی همچون محمدرضا لطفی و برادرشون پشنگ بهرهمند شدند. ایشون رو میتوان یک از هنرمندان صاحب سبک کمانچه دانست و همیشه از نوازندگیشون لذت برد. قطعهای که خواهید شنید از نواختههای ایشونه. |
۲۵ | ۰۱ Hawar.mp3 |
۲۶ | استاد اردشیر کامکار همراه با نوازنده یونانی ماتئوس تساهوریدیس آلبوم مشترکی عرضه کردند به نام رازنگاه که در این آلبوم شنیدنی، جناب کامکار کمانچه و هنرمند یونانی سازی به نام لیره مینوازه که در ادامه یکی از قطعات این آلبوم رو میشنویم با این آهنگ و با شنیدن صدای ساز لیره که در واقع کمانچه یونانی است، به استقبال کمانچهنوازان کشورهای دیگه میریم و ردپای این ساز رو در کشورهای دیگه دنبال میکنیم. |
۲۷ | ۰۱ Raz-e Negah I.mp3 |
۲۸ | با شنیدن صدای ساز لیره بخش موسیقی ملل رو با نوای کمانچهنوازان جمهوری آذربایجان شروع میکنیم.
نمیشه دربارة موسیقی جمهوری آذربایجان- به خصوص نوازندگی کمانچه- در این کشور سخن گفت و از استاد فقید هابیل علیاف یاد نکرد. استادی که به ایران هم سفر کردند و با اجراهای زیباشون همه رو مسحور توان و دانش موسیقی خود کردند. البته ایشون آلبومهای مشترکی هم با آهنگسازان و خوانندگان ایرانی تولید کردند که آثار ماندگاری شدند. |
۲۹ | Apardi Seller Sarani(joyamusic)(128).mp3 |
۳۰ | هابیل مصطفیاوغلو علیاف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ خورشیدی در روستایی در منطقة آغداش در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. زمانیکه هابیل علیاف در دبستان مشغول تحصیل بود احمد آغدامسکی خواننده مشهور اون زمان، اتاقی در خانه آنها اجاره کرد که رفتوآمدهای آغدامسکی با دیگر موسیقیدانان سرآغاز علاقه هابیل به موسیقی شد.
استاد علیاف از نوازندگانی بود که نوای موسیقی آذری رو در بسیاری از کشورها به گوش شنوندگان رساند و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشت. آهنگی که در ادامه خواهید شنید از نواختههای این استاد در دستگاه چهارگاهه. |
۳۱ | Chahargah(joyamusic)(128).mp3 |
۳۲ | تا در جمهوری آذربایجان هستیم اجازه بدید یادی کنیم از نوازندهای جوان و چیرهدست به نام امامیار حسناف. |
۳۳ | امامیار حسن اف- کمانچه.mp3 |
۳۴ | بسیار خرسندیم از اینکه همراه برنامه آوانوا از رادیو آوا هستید. در ادامة صحبت درباره ساز کمانچه به نوازندة آذربایجانی امامیار حسناف رسیدیم.
امامیار فکرت اوغلی حسناف، مشهور به امامیار حسناف، سال ۱۹۷۵ در باکو به دنیا آمد. او از هفت سالگی نوازندگی کمانچه رو آغاز کرد و در کودکی به عنوان تکنواز ارکستر ملی آذربایجان به روی صحنه رفت. او تحصیلاتش رو در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی ملی آذربایجان در کنسرواتوار باکو به اتمام رساند. حسناف هم اکنون علاوه بر اجرا در کشورهای مختلف، در دبیرستانها و دانشگاههای موسیقی آمریکا، به آموزش موسیقی آذربایجانی و ساز کمانچه مشغوله و از سال ۲۰۱۲ مدیر جشنواره جهانی موسیقی سان فرانسیسکو است. حسناف در پروژه «راه ابریشم» حضور داشت و سابقه همکاری با هنرمندان ایرانی مانند حمید متبسم و پژمان حدادی رو داره. حسناف در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در کنسرتی با عنوان «محبت بیپایانم» به همراه بابک خادمی، در تالار رودکی تهران اجرا کرد. او همچنین در سال ۱۳۹۶، به همراه ارکستر فیلارمونیک تهران در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. با هم یکی دیگر از اجراهای صحنهای ایشون رو میشنویم. |
۳۵ | کمانچه نوازی امامیار حسنف، استاد بزرگ کشور آذربایجان.mp3 |
۳۶ | تا از شمال غرب ایران عزیزمون دور نشدیم، سری بزنیم به ترکیه و نوازندگان کمانچه این کشور. ساز کمانچه یکی از سازهای سنتی ترکیه است که در این قسمت قطعهای به نوازندگی و آهنگسازی گوکتوگ چلیک رو میشنویم.
گوکتوگ چلیک سال ۱۹۷۶ در شهر استانبول متولد شد و سال ۱۹۹۸ از دانشکدة موسیقی فارغ التحصیل شود. او در آلبوم رؤیاها رنگین کمانی از نغمههای ارمنی، یونانی، آذربایجان، آناتولی، بالکان و ایران رو ترسیم کرده. با هم قطعهای از این آلبوم رو میشنویم. |
۳۷ | ۰۲ Tew Veyvike.mp3 |
در این بخش صدای کمانچه هنرمند ترکیهای- جعفر نازلی باش- رو میشنویم. این قطعه از آلبومی به نام فریاد کمانچه انتخاب شده. آلبومی در سبک موسیقی تلفیقی. البته صدای کمانچهای که در این اثر میشنوید تا حدودی با کمانچهای که ما از هنرمندانمون میشنویم فرق داره و این به خاطر تفاوت اندکی ساختار ساز و نواهای ترکیهای است. این آلبوم غم غریبی داره که شنونده رو به حزنی تفکربرانگیز فرومیبره. با هم این قطعه رو میشنویم | |
۰۷ Hasret.mp3 | |
۳۶ | به شرق دور میریم. به چین، تا صدای کمانچه چینی -اِرهو- رو بشنویم. این ساز از سازهای سنتی کشور باستانی چینه که ظاهری شبیه کمانچه داره منتها با دو سیم. سازی که غربیها به اون ویلن چینی یا چینی کمانچه دوزهی میگن. صدای این ساز با فرهنگ کهن چین گره خورده. قطعهای رو که خواهید شنید نوازنده چینی خانم یوهی نواختند. |
۳۷ | ۰۲ Tune of Chu Chu.mp3 |
۳۸ | کمانچه چینی یا ارهو بخشی از میراث فرهنگی مردم چینه. مردمی که با شنیدن این ساز، تاریخ پر فراز و نشیب کشورشون رو به یاد میآرند. کلمه ” اِر” به معنی “دو” است که اشاره میکنه به دو سیمه بودن این ساز و کلمه “هو” به معنی “اجنبی” است که اشاره به قبایل شمالی چین داره. سرچشمه اِرهو، از چادرنشینان شمال به نام شی است. صدای اِرهو مثل ابریشم ظریف و لطیفه. درواقع در قدیم تارهای اِرهو از ابریشم ساخته میشد ولی امروزه به دلیل دوام بیشتر اغلب از سیمهای فلزی استفاده میشه. اِرهو، یک کاسة چوبی داره و روی اون پوست مار پیتون کشیده میشه. در ادامه ساز ارهو رو میشنویم با نوازندگی هنرمند چینی، خانم «یه پی ژین» |
۳۹ | ۰۷ Rough Bodhisattva.mp3 |
۴۰ | حالا به کره جنوبی میریم. جایی که کمانچه کرهای یا هیگیوم در اونجا نواخته میشه. بسیاری از شما صدای این ساز رو در سریال کرهای دونگی شنیدید. سازی که به صورت تکنوازی در موسیقی متن این سریال شنیده میشه.
در ادامه قطعهای رو با نوازندگی هنرمند کرهای خانم شین نال سای میشنویم. |
۴۱ | ۰۲ Spring Day I First Saw You 2021 Version.mp3 |
۴۲ | این برنامه را با صدای ساز استاد داود گنجهای به پایان میبریم. با این توضیح که استاد داود گنجهای ۲۴ خرداد سال ۱۳۲۱ در شهرری متولد شد و از ۱۳ سالگی به آموختن ردیف پرداخت. ایشون ردیف کمانچه رو نزد علیرضاخان چنگی و کتابهای ردیف استاد صبا را نزد شادروان عبدا… جهان پناه آموخت و در همان سالها نواختن ویلن رو نزد ولفگانگ والیش، استاد اتریشی، فراگرفت. ایشون در سال ۱۳۴۶ پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت و در همین دوران از محضر اساتیدی چون نورعلی خان برومند، دکتر داریوش صفوت و دیگر استادها بهره برد و پس از دریافت مدرک لیسانس موسیقی، به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رفت. گنجهای نواختن کمانچه رو نزد استاد زنده یاد علی اصغر بهاری پی گرفت و البته ایشون با نواختن ویلن هم به خوبی آشنا هستند و در ویلن نوازی خود رو از شاگردان مکتب ابوالحسن صبا میدونه. |
۴۳ | تکنوازی استاد داود گنجهای.mp3 |
۴۴ | به لحظات پایانی برنامه آوانوا رسیدیم. در این برنامه به قدر فرصت و دانش اندکمون دربارة ساز کمانچه در ایران و کشورهای دیگر گفتیم و صدای دلنشین این ساز رو به نغمهها و پنجههای شیرین شنیدیم. یاد همة استادان کمانچهنواز رو گرامی میداریم و از اینکه نتونستیم از همة این استادان نام ببریم و صدای سازشون رو بشنویم، عذرخواهی میکنیم.
تا برنامهای دیگر شما را به خدای مهربان میسپاریم در پناه حق باشید. |