خانه / نوشته‌هایش / رسانه‌نوشته‌هایش / مقاله “رسا و کوتاه مثل فیلم کوتاه“ نوشته محمد حسن ارجمندی در روزنامه صبا

مقاله “رسا و کوتاه مثل فیلم کوتاه“ نوشته محمد حسن ارجمندی در روزنامه صبا

در شماره۳۱۳ روزنامه صبا مقاله‌ای از محمد حسن ارجمندی پیرامون جایگاه فیلم کوتاه چاپ شد که متن و عکس این مقاله را تقدیم می‌کنیم:

کوتاه و رسا مثل فیلم کوتاه

در دنیای امروز همه چیز بر مبنای سرعت ‌سنجیده می‌شود و مجموعه‌ای در اولویت انتخاب ما قرار می‌گیرد که بتواند خدمات خود را در بالاترین سرعت و به آسان‌ترین روش ممکن ارائه کند. میل ناگزیر به سرعت بر تمام جنبه‌‌های زندگی ما سایه افکنده و ذائقة ما را عوض کرده‌ است به طوری که در «شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه» با مخاطبانی روبرو هستیم که دیگر حوصلة خواندن پیام‌های متنی بیش از سه خط را ندارند. حال، همین ذائقه را به تماشای فیلم تعمیم دهید. به طور معمول فیلم‌هایی در اولویت انتخاب و تماشای مخاطبان قرار می‌گیرند که در کوتاه‌ترین زمان، بهترین و شیواترین پیام یا لذت را به بیننده منتقل کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ما در بهترین زمان برای ساخت و ارائه فیلم کوتاه قرار داریم. فرصتی که در صورت استفاده درست از آن، می‌توان بهترین پیام‌ها را به مخاطب رساند. اما دریغ که کسی دغدغة انتقال پیام فاخر به بیننده را ندارد. برآیند تماشای سریال‌ها و فیلم‌ها، بیشتر به بدآموزی منتهی می‌شود تا نیک‌آموزی. در این میان نوشدارویی به نام “فیلم کوتاه” می‌تواند سهراب زخم‌خوردة ما را التیام بخشد تا داستان فرهنگی ما به پایانی تراژیک نرسد. در این خصوص می‌توان فیلم کوتاه را در سه حوزه مورد بررسی قرار داد:

  • فیلم کوتاه و رسانه ملی: متاسفانه رسانة ملی توجه چندانی به تاثیرگذاری فیلم کوتاه ندارد. پخش فیلم‌های کوتاه در این رسانه، به برنامه‌هایی معدود در شبکه‌‌های کم بیننده محدود شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود معاونت سیما– مانند گروه‌های فیلم و سریال- گروه فیلم کوتاه را با هدف تولید آثار ارزشی –که حامل پیام‌های فرهنگی و اخلاقی است- تاسیس و راه‌اندازی کند و این آثار را- نه در یک باکس خاص- که در فواصل تمام برنامه‌ها و همة شبکه‌ها پخش کند.
  • فیلم کوتاه و مجامع سینمایی: فیلم‌‌های کوتاه تولید شده در کشور مانند میوه‌‌های یک باغ‌اند که برای به ثمرنشستن آن تلاش شده اما کسی آنها را از سرشاخه نمی‌چیند و به دست مشتری نمی‌رساند. عرضة این فیلم‌ها در جامعه به منزلة چیدن آنهاست. بنابراین پیشنهاد می‌شود فیلم‌های کوتاه منتخب، در ابتدای هریک از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکة خانگی توزیع می‌شود، ارائه شود.  یا در سینما و پیش از پخش فیلم، پخش شود. همچنین جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌توانند در تعاملی سازنده آثار خوب کوتاه خود را برای پخش در اختیار سیمای جمهوری اسلامی ایران بگذارند.
  • فیلم کوتاه و تبلیغات تجاری: متاسفانه فرهنگ “تبلیغ غیرمستقیم با تولید فیلم‌های کوتاه فرهنگی” آنچنان که باید در میان شرکت‌های تبلیغاتی و شرکت‌های سفارش‌دهنده به آنها جا نیفتاده است. این شرکت‌ها تمام همت و سرمایه‌‌شان را صرف می‌کنند تا نام محصولات‌شان را در آگهی‌های بازرگانی سیما فریاد بزنند در حالی که این آگهی‌ها- به نسبت هزینه‌های هنگفتی که صرف می‌شود- تاثیرگذاری چندانی ندارد. این شرکت‌ها با تولید فیلم‌های کوتاه فرهنگی می‌توانند هم در حرکتی فرهنگی سهیم شوند، هم نام خود را به سر زبان‌ها بیاندازند. تاکنون هیچ یک از کلیپ‌های تبلیغاتی پخش شده از سیما آنقدر جالب نبوده که در «شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه» دست به دست و دیده شود اما فیلم‌های کوتاه فرهنگی بسیاری در این شبکه‌ها پخش و دیده شده است پس آیا بهتر نیست این شرکت‌ها سهمی از هزینه‌های تبلیغاتی خود را به تولید این آثار اختصاص دهند تا علاوه بر تبلیغ موثرتر نام و محصولاتشان به رشد فرهنگی جامعه و صنعت فیلم کوتاه کمک کنند؟
    مقاله رسا و کوتاه مثل فیلم کوتاه
    مقاله رسا و کوتاه مثل فیلم کوتاه

درباره‌ی admin

حتما ببینید

احساس مشترک و نامه‌ای به آسمان، نامزدهای بهترین فیلم کوتاه جشنواره IndustryBOOST2017

پس از انتشار خبر راه‌یابی فیلم‌های «احساس مشترک» و «نامه‌ای به آسمان» به کارگردانی محمد حسن ارجمندی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *